Thursday 12 January 2012

CIKGU SEKOLAH...

Views
Assalammualaikum semua.sihat ke???dah lama biar blog ni bersawang huhu..maaf la sebab aku busy dengan keje..bukan keje je,sekali dengan busy berFACEBOOK...syyyhhhhh diam2 kang bos aku baca xke naya aku...aku suh ampa baca slow2 dlm hati bukan kuat...aisehman...ngeeee...


Apa kena mengena cikgu sekolah dengan aku???ampa taw???tak kan???sebab ni entry aku so aku jelah yang taw hahaha...tapi lpas aku cite ni skali dengan ampa2 la taw...adehhhhhh


dulu la waktu aku zaman muda2...adakah sekarang aku dah tua???muda lagi cek oiiii...time tu aku baru je lepas ambik peperiksaan STPM..tengah bes2 tdo kan,tetiba henfon aku bunyi..aku angkat la pastu gtaw suh aku daftar masuk ke S.K Ulu Melaka Langkawi sebagai cikgu ganti..terus aku bangun terpacak sambil tenyeh2 mata..garu2 kepala n pikir ni mimpi ke apa..tengok balik henfon,eh btoi la ni ada orang tengah cakap dengan aku...adehhh sempat lagi kn wat action tenyeh2 tu...


Sebenarnya serius aku sikit pun tak terpikir nak jadi ckgu ni sebab aku tak brapa minat..dulu sebelum habis sekolah,cikgu2 sekolah aku bagi peluang kat budak2 tingkatan 6 isi borang sebagai guru nih..langsung tak terlintas pun nak isi borang tu..kawan aku Fujee yang ajak aku isi borang tu..dah xminat so isi pun macam xikhlas la sebab pikir sapa la teringin nak ambk aku jadi cikgu..


tup tup aku dapat panggilan tu n then kawan aku pulak xdapat..padahal kawan aku yang excited lebih dalam hal ni...ok sambung ke cite tergendala tadi..aku pun bersiap2 la nak p daftar..ajak mak teman p sekolah tu yang aku tak tahan..semua cikgu usha ja keh3...bukan apa aku segan nak p sorang2 pasal sekolah tu bekas sekolah lama aku...huhuhu


p la masuk dalam blk guru besar untuk daftar pastu nak tulis nama,pen pulak tak bawak...adehhhh nak tulis camner nih???pastu guru besar tegur,lain kali kalau nak jadi cikgu kena la bawak peralatan tulis (smbil dia senyum2 kambing)...hahaha ambik kau...kan ke dah kena sound...hari first cek oiii...blushing la...


mana la aku nak taw,aku ingtkan p daftar pastu terus balik...padahal lepas daftar terus kena masuk kelas..alamak mati aku..guru besar bagi 2subjek untuk aku bahasa melayu dengan matematik..hari first mesti la otak blur..dah la lama cuti dari menulis n memikir nih...kena ngajar budak2 darjah 3..fuh slamat la depa ni faham bahasa skit n taw gak untuk menulis n membaca..senang skit keje aku nanti..


penolong kanan bawak la aku masuk ke kelas2 yang aku perlu ngajar..semua 3kelas..budak2 nampak aku siap lompat2 lagi..sabar jelah...lepas dah jumpa semua pelajar..balik la ke bilik guru n semak jadual untuk masuk ke dalam kelas...


dengan lenggang kangkungnya masuk la ke kelas so sesi suai kenal jelah sebab hari first kn..yang bes tu dapat ngajar adk kawan aku yang td excited nk jadi cikgu tu dengan anak maksu aku haha...aku rasa nak tergelak pun ada..kang gelak budak2 xrespek aku pulak..so kena la wat muka cengei skit (marah)..




seminggu dah aku ngajar kat situ,disebabkan motor yang aku duk naik ulang alik ke sekolah tu brutal macam aku,seperti gambar diatas...aku suh ayah dengan adk aku buang semua bintik2 tu...nak taw kenapa??sebab aku malu dengan budak2..kang depa ckp cikgu ni tak ketahuan hala ke apa hahaha...nih motor time zaman aku sekolah duluk2 ekekeke...


hari maulidur Rasul xsilap aku la time tu..so semua guru diminta turun ke kantin untuk jamuan..tengah aku beratur nak ambk nasi tu,tetiba bekas ustaz aku tegur...'eh ang ka mek dot dot,dulu duk berhingus ja,la jadi cikgu'..dah la sora kuat...adoiiii malu la aku kat guru2 yg len..tp ustaz ni mmg brutal pun sejak aku sekolah situ dulu...'yelah ustaz,saya la ni huhu'..malu gila aku tapi makan tetap makan kah3...makan pantang sekali nak tolak huhu


penat jugak jadi cikgu ni sebenarnya sebab tiap2 malam kena study sendiri sebelum nak ngajar..kena kelas yg depan kang tanya soklan ntah pape..kelas belakang xpe,aku ajar depa terima je..


sesetengah budak yg senang dapat yang aku ajar,rasa aman je hati aku..dpat yg lapan puluh lapan kali ngajar tapi xfaham2 jugak memang rasa nak bebai ja ekeke...pastu pikir2 balik,padan la dengan muka aku,dulu aku sekolah pun cmtu gak...msti cikgu2 aku dulu bengang je...sekarang turn aku pulak rasa haha...


yang aku tak boleh lupa sekali bila ngajar kat kelas belakang..biasa la kan bila kelas belakang ni mesti la ada yang nakal2..kalau yang slow tu memang boleh dengar cakap cikgu la..bila yang nakal ni memang aku tak boleh nak control la..ada sorang budak ni mai dkat aku pastu tanya 'teacher,kami nak main guli boleh dak??'...'ye boleh tapi dalam kelas je'.....terus lompat budak tu sambil cakap 'yeah2 teacher bagi main guli'...sambung plak kawan2 dia lompat...


mesti ampa pikir..gila ke bodoh ke bangang cikgu bagi main dalam kelas...ampa nak taw pasai apa aku bagi...aku dah tak boleh nak control budak2 nakal ni...daripada budak2 tu keluar dari kelas n main kat luar pastu aku nak kena ngadap dengan guru besar...baik aku kasi depa main dalam kelas je..kira ok lagi tuh...sambil tu boleh gak aku ngajar depa dalam kelas...bak kata pepatah 'menyelam sambil minum ayaq'...


ala budak2 habis penat dia main...mesti dia wat keje sekolah yang aku bagi sebab dia tengok kawan2 yang lain khusyuk dengar aku ngajar n wat keje yang aku bagi...tapi tera nak boleh wat keje tu,pening gak la kepala aku hahaha..


Selama 3minggu aku ngajar kat situ..ada anak2 murid yang dh rapat dengan aku,ada yang nakal tapi baik dengan aku...kadang2 aku pikir mesti perasaan cikgu2 aku yg penah ngajar aku selama ni rasa apa yang aku rasa saat itu...bagaimana rasa disayangi oleh ank murid,rasa geram kat anak murid,tahu mana satu anak murid yang boleh diharap...


hari last aku kat sekolah tu pun dah tiba,rasa sayang sangat nak tinggal semua anak murid aku huhu...xmau rasa kehilangan sangat,aku beli coklat dengan pensil sebagai hadiah untuk anak2 murid aku tp bersyarat taw...syarat dia kena habiskan keje sekolah dulu baru aku kasi hahaha...kejam tak aku???kejam itu patut untuk bagi anak2 murid aku berusaha dahulu sebelum dapat pulangan yang setimpal hehe...


syukur Alhamdullilah dan terima kasih kepada Pejabat Pendidikan Daerah Langkawi kerana memberi aku peluang ini membuktikan diri dapat menguruskan tanggungjawab yang telah diberi walaupun dalam masa yang singkat..terima kasih juga kepada warga guru SK Ulu Melaka memberi tunjuk ajar dan bimbingan selama mengajar disana..murid2ku yang kini telah masuk darjah 6,teacher sayang ampa semua..harap wat yang terbaik dalam UPSR k...


TERIMA KASIH YA ALLAH SEBAB DIBERI PELUANG SEBEGINI..HAMBAMU AMAT MENGHARGAI PELUANG TERSEBUT..HAMBA AKAN JADIKAN PELUANG INI SEBAGAI KENANGAN MANIS DALAM HIDUP DAN PENGALAMAN YANG BERHARGA...










:::TERIMA KASIH sudi membaca.. kalau SUKA blh la LIKE!!!:::

0 000 korek rahsia:

Copyright@Semua yang tercatat adalah hak milik Hanania Eedaya