Wednesday, 24 October 2012

Beronok...makanan eksotik penduduk Langkawi..

Views
Assalammualaikum...kali ni mengenai makanan la pulak ye..


Beronok atau lebih dikenali sebagai timun laut adalah makanan yang agak pelik la bagi orang yang tak penah dengar,tak penah tengok lagi2 la tak penah makan..selalunya beronok ini akan dibuat sebagai kerabu beronok..ala wat kerabu macam wat kerabu kaki ayam tu..pastu dimakan dengan nasi putih panas2..pehhh

Terdapat 2jenis beronok setakat yang cek taw selama cek hidup ni iaitu beronok pesisiran pantai dengan beronok selut(lumpur).Senang je nak beza dia,hat duk ataih pasir laut dengan hat duk dalam selut la..

ni beronok selut atau lumpur


ni beronok pantai

ampa tak payah nak pening kepala nak bezakan kedua-dua beronok sebab tekstur dia berbeza..beronok ni jauh sekali keturunan yang sama dengan gamat,gamat sangat berbeza dengan beronok..

Gamat keras dan boleh dimasak serta dijadikan minyak gamat,andai beronok ni dimasak,ia akan cair dan menghilang kerana tekstur badannya 100% air laut + selut..oleh itu ianya dimakan mentah2 dan dijadikan kerabu..


nindia proses membuat kerabu beronok..


nak taw macam mana rasa kerabu beronok ni??ok rasa dia liat2 lagu  kita duk kunyah tulang lembut ayam tu pastu rasa masin2 skit tapi bila dicampur dengan kerisik,mempelam pehhh rasa dia lg meleleh la..maksudnya memang sedap la..

Andai ampa kawan-kawan mai Langkawi,cek taw 1kedai ni memang ada juai kerabu beronok,dulu penah masuk dalam Majalah tiga..Restoran Siti Fatimah jalan Mata Ayer berdekatan Tok Senik Resort..so cepat simpan alamat ni bagi sapa2 yang nak merasa kerabu beronok..hanya di Langkawi je taw boleh jumpa beronok ni...

:::TERIMA KASIH sudi membaca.. kalau SUKA blh la LIKE!!!:::

1 000 korek rahsia:

paripari kecil said...

sy pernah rasa. lepas dah makan baru google cari gambar beronok nihaa. haha

Copyright@Semua yang tercatat adalah hak milik Hanania Eedaya